Plants Garden.






hamboih.. kemahen tajuk nampak.. mak aku suka berkebun. aku pun sama.. tapi.. aku suka tolong je mak aku berkebun. haha.. tapi.. itu dulu.... masa bujang2.. now, dah ada syukrii masa nak berkebun tu dah ke laut kot.. tunggu lah budak tu dah tegap berjalan.. ni pun terhuyung hayang lagi. kihkih..

aku cakap kat mak aku. aku teringin nak tanam pokok. mak kata tanamlah.. banyakkk pasu kosong lagi. aku respek mak aku tau. walaupun ruang halaman terhad. mak aku masih lagi boleh bercucuk tanam. walaupun dalam pasu jer. hehe..

kalau orang lain suka tanam bunga.. lain pulak mak aku.. dia suka tanam sayur-sayuran. er.. yeke.. kot la.. bunga pun dia tanam jugak.

antara pokok tanaman yang di tanam..

yang macam rumput tuh.. kucai.... yang dalam pasu kat bawah tu bongsai abang aku tanam. hehe

pokok kari.. u noe kennn..

poko kunyit.. dulu.. mak tanam banyak sampai buat jual kat pasar. tapi.. sejak ulat2 menyerang.. tak berapa menjadi dah daun kunyitnya..

pandan leaf.. ecehh...

daun kesum.. comey2 ja.. 

cili-cili padi.. ada 2 3 pasu pokok cili padi. nak makan sambal petik je.. hehehe




ada lagi pokok -pokok lain. macam serai.. kacang kelisa.. poko delima pun ada ok. hehe..
sekarang mak aku projek nak tanam serai.. tapi kakak kedua aku belum bawak benih lagi. asik lupa ja dia. hari2 datang melepak rumah mak aku tak lupa lak. hahaha..


mak aku pun tanam pokok bunga juga. bunga ros, bougonvilla ( bunga kertas.. kiki.. ) aloevera, orkid and etc.. 
mungkin dengan tanam pokok satu terapi untuk mak aku. lagipun dia ada darah tinggi..



bila lah aku nak join mak aku ni..









11 comments:

  1. bestnya..saya pun suka menanam.. tapi duk rumah atas awan ni takde ruang.. dah try tanam dalam pasu dlm bilik..tak menjadi pulak..sobsob..

    ReplyDelete
  2. Saya pulak tak minat gardening. Erkk!!

    ReplyDelete
  3. Nurul plak x boleh bercucuk tanam ni... abih semua mati.. huhu...

    ReplyDelete
  4. bagus tanam pokok ni,klu pokok bunga gumbira je hati bila tgok bunga berkembang..klu pokok kari serai tu semua sng nk masak tak payah pergi kedai runcit beli macam sy..tinggal petik je kt laman rumah

    cpt2 la join mak cucuk tanam,tak payah bg alsan byk sgt.haha

    ReplyDelete
  5. hai mell..
    akak suka juga bercocok tanam lagi2 pokok bunga yang mengeluarkan bunga sejuk je mata memandang tau hehe ;D

    ReplyDelete
  6. Rajin mak mell bercucuk tanam kan... mak sy pun sama mell..baru kan,klu mak yg tanam mesti hidup subur..bila sy tanam kekadang tak hidup plak..hahaha
    skrg ni hubby pula yg rajin bertanam...hihihi

    ReplyDelete
  7. kite pon sukeeeee sgt berkebun!!
    seronok..

    ReplyDelete
  8. rajinnya.. dah ada semua kan tak gaduh nak beli dah, petik je kat kebun sendiri.. hihi..

    ReplyDelete
  9. akak suka tgk tanaman..tapi nk tanam xhidop sbb pe xtau..jenis tgn tak ringan kata org tua..haha

    ReplyDelete
  10. rajinnya ~~~

    hehehehe

    kita follow .. :)

    ReplyDelete
  11. tgk tanaman mcm ni..kuat teringatkan arwah mak.. dia mmg suka menanam.. smuanya menjadi...skng ni tanaman dia seakan nak layu jer... yelah, tuan yg sygkan dia dah takde lagi kan.. hmmm... T_T

    ReplyDelete

tengkiu for komeng.. i'll catch yuu.. ngehh..