Bila si EMAK alpa hal anak-anak.




ada satu petang ni..
aku dan syukrii melepak dekat pangkin depan rumah..
korang mesti bajet.. rumah aku ala-ala kampung sangat kan.. ada sawah padi.. tak pun ada laut depan rumah... dah nama pun pantai remis kan.. paling kurang ada pokok2 atau kebun.. atau ada reban ayam. erk?
hahaha.. kalau korang tak bajet gitu.. aku kira kawan2 aku yang dulu bayangkan begitu sehinggalah mereka 
datang ke rumah aku.. dan tentunya.. mereka kuciwa bertingkek2.. kahkah.. jangan kata bayang laut.. bayang pantai pun non hado.



( aku ulang tayang gamba ni.. nampak tak dinding sebelah sana.? itu rumah jiran sebelah. dan dari kanan ikut posisi aku amik gamba ni. selang tak sampai 7-8 depan jalan tar. depan tu pulak dewan serbaguna. pendek kata aku nak bagitau bertapa sempitnya ruang halaman rumah aku. oh yer. itula pangkin yang aku dan syukrii dok melepak.. okeh.. panjangnya discription. kohkoh.)



motip aku terang panjang2 tu bukan apa.. 
petang tu.. agak sibuk.. kereta dok keluar masuk.. owh .. lagi satu.. depan rumah aku jugak.. terletaknya.. tadika kemas, sekolah agama rakyat, dewan kemas, dan jugak klinik kesehatan. dan jugak lagi seketul pentas. nampak tak? nampak tak? kenapa aku always said yang kampung aku tak berapa kampung. nak short story lagi.. jiran kentut pun boleh dengaq lah. kahkah..
err.. balik pada stori.. tengah aku dok bersantai-santai menghayati alam yang tak berapa alam tu. 
aku lihat ada seorang budak ni.. so cute, umo around 1 tahun lebih gitu.. baru boleh2 berjalan.. main sorang2 tengah jalan. ate gilerr... mau tak menjerit aku.. dah lah kereta dok kuar masuk.
aku pun panggil.. adik.. adik.. sini. keta banyakk... dia terkedek lari.. bukan lari mai kat aku.. tapi lari p kemana-mana ntah!

aku terpinga-pinga? mana mak budak ni? tak jaga anak ke? boleh pulak biar anak main tengah jalan sorang2.. adoiii... then, tak lama lepas tu.. abang budak tu datang tarik adik dia.. abangnya tu pun bukan besar mana. dalam 2tahun lebih sahaja.. then.. baru aku tau anak sapa.. si abang tu aku kenal. masa kecik2 camtu jugak. merayau sana sini. sampai hubby aku kata nak amik jadi anak angkat. comel2.. tapi sayang.. maknya jaga anak macam mana lah.. boleh dibiar main merata seusia tu. bukannya faham lagi apa itu BAHAYA! bila jadi apa2  musibah baru nak meratap..hiba. menagis air mata darah sekalipun.. itu berlaku atas kecuaian diri sendiri..


aku.. ingat.. lepas abang dia tarik bawak balik ok dahlah.. tapi sekali lagi anak kecil tu berlari terkedek tengah jalan! tiba2.. ada kereta lalu. mujur kereta tu berhenti. pemandu tu pun orang kampung.. mujurlah paham suasana kat sini..dan si kecik tu masih lagi tercegat depan kereta tu. serentak tu aku dan mak aku menjerit.
mak aku lari ambik dia.. lepas tu abang dia datang bawak botol susu.. dia berlari lagi.. gedebukkk! jatuh atas jalan.. calar dan berdarah lutut.. mak aku apa lagi.. membebel lah.. 
" apa jenis mak lah biar anak main tengah jalan! anak si polan.. si polan. bla..bla..bla.. "
kann.. mak aku dah berleter.. hahahaha..
seriyes.. aku pelik betul mak budak tu.. aku bukan nak mengata.. mungkin juga mak nya terlupa tutup pintu. then anak lari keluar.. ker.. tengah sembahyang ke kann.. tapi.. ini bukan kali pertama. bukan jugak anak pertama.
owh ya.! mak budak-budak tu masih muda. kahwin masa umor 15tahun. so, korang teka lah umo berapa si emak. 



(tengok ok vidoe nih.. macammana PARENT kadang2 boleh alpa.. dan macam mana kes hilang di kalangan kanak2 boleh meningkat. huhuhu..)




Nota hujung kaki : REMIND MY SELF.




18 comments:

  1. hmm kdg kdg kita buat silap mmg kita x tau.nasib xde pape jadi.sama sama kita berigat ye.

    ReplyDelete
  2. ish3.. ada anak tp xnak jaga betul2.. jadi apa2 kat anak baru nak terpekik terlolong.. nak slhkan sape lagi, slh diri sendiri la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah.. bukan nak mengata ke ape.. tp kesian kt bdk2 tu.. huhu

      Delete
  3. mak dia tgh buat mende kat rumah? Bila org2 kampung hantar anak dia balik rumah dia tak mintak maaf ke? Adoi, zaman sekarang ni dia buat mcm zaman dulu. Nak lepas anak bebas je ke mana2. Awk amik la anak dia jadi anak angkat. Heheh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mane org kg hantar blik. si abg tu yg bwk blik.. maknye buat ape ntah lah. nk je amik wat anak angkat. tp dia xbg. hahaha

      Delete
  4. samalah kita, nama je kmpg,dh tak rupa kmpg..kmpg en suami lg la.tengah2 bandaq a.staq..tp tetap pggil kmpg..padahal dok taman.hehe

    ni baru org kata pandai buat anak je.muahaha...

    kesian ke bebudak tu la.kecik2 lagi dh belajar "berdikari"..tak kisah la kau muda ke tua,tak nk anak tu bg je kt org yg nak..

    klu jumpa mak dia ni mmg makan pelempang sedas..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu.. kesian kecik2 dah berdikari.. harap anak2 dia xikut jejak maknyer.. huhuhu..
      hajat hati nk bg pelempang. tapi kesiannn.. hahaha

      Delete
  5. Heishh kalau dah jadi mak mak ni, tak kira umur dah, muda ker tua, tapi kira hati perut. Heran sungguh la boleh biar anak kecik main kat luar lagu tu. I ni JJ ilang ke dapur kejap jer I dah melalak menjerit mencari.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita asal anak xde depan mata. bertempik dah.. dia wat xtau jer.. org pulak yg dok bertempik kat anak dia. hahaha

      Delete
  6. Sya kalau drive kat kawasan rumah2 mmg slow la..risau sbb kadang2 bdk2 duk main tgh jln.kdg2 balik kita yg kena jeling mak bapak diaorg..huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lagi mengong. anak main tgh jln. kite lak di jeling. haih!

      Delete
  7. budak tu dalam jagaan malaikat, mrs mell..nasib baik tak de apa-apa. kalau susah dapat anak cam kak anim ni, orang pulak kata terlalu manjakan anak sampai dah besar panjang p mana2 pun masih pimpin tangan..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak anim.. biar org kate kite manjekan ank dr org kate xpandai jage anak. huhu

      Delete
  8. mak dia kawen umo 15 tahun? no wonder la anak dibiarkan..huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak.. ni kira penyakit kuturunan. mak dia dulu pun biar anak2 gitu. huhu

      Delete
  9. Klu sy, mau nya tak risau bila tgk anak takde depan mata..tambahan pula klu merayau..isk..patut ibu bapa kena lebih alert tau...muda sgt kot mak budak tu..tapi apa pun kenalah pandai jaga...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau lah mak dia pikir macam kite.. huhu

      Delete

tengkiu for komeng.. i'll catch yuu.. ngehh..