anda berada di kawasan Puan Mell | jangan lupa +Follow | Dashboard

Resepi : kek marble mudah

khamis lepas balik awal sebab ada pesta moon kek. bos nak balik awal. tapi aku bantai balik halfday. haha..
dah balik terus rasa nak buat kek..(padahal dah ber hari-hari dok berangan nak buat..)
sebab teringin nak bila tengok kek marble puan kutu.. puan kutu lak amik resepi dari --> belog nie
aku pun amik resepi tu. pasal bahan mudah sangat kot kan. hihi..
let see..
gebuss..
Resepi Kek Marble
bahan-bahan:
1 cawan marjerin
1 cawan gula castor (aku guna gula perang, pasal banyak stok gula perang)
3 biji telur
2 cawan tepung gandum* (aku pakai tepung naik sendiri. ada belen lagi)
1 tbsp baking powder*
2 tbsp susu pekat manis
1 tsp esen vanilla
pewarna-pewarna kesukaan
cara-cara:
> Pukul marjerin + gula hingga kembang.
> Masukkan telur satu persatu dan pukul lagi hingga kembang, tambah susu + esen.
> Masukkan bahan-bahan * yang telah diayak dan pukul sebati.
> Tuang dalam loyang yang digris marjerin secara selang seli.
> bakar pada suhu 170c selama 40 minit atau hingga masak.
ni jugak.. percubaan pertama aku bakar kek pakai microwave oven kakak aku kasik tu.. sekali buat terus jadi.. peh.. bangga sat!. haha..
cadangnya nak bawak datang opis sikit. xpun nak bagi SIL sikit. tapi hubby cakap. tak payah. dia nak makan semua. haha
sedap lah.. macam beli kat kedai tau yu ols.. tq empunya resepi.. 
hehe
baru buat kek marble. eksen lak kau puan mell. kahkah..
p/s : ini adalah entry auto publish. hehe.

13 comments:

  1. wahhh...marbelous punya marble! hehe

    ReplyDelete
  2. ini baru kek marble,hari tu sy buat kek marble takde belang versi malas.huhu..

    nmpk sedap..patutu la hubby nk makan semua.:)

    ReplyDelete
  3. rajinnya buat.. deqla kureng kek mcm ni.. lebih kpd mois cekelat...hihiih...

    ReplyDelete
  4. jelesnya asyik baking je mell ni.. wuuu.. hantar sini sikit plisss..

    ReplyDelete
  5. dah lame betul tak baking tau...teringin plak bile tgok kek mell ni..:)

    ReplyDelete
  6. sedapnya....dah lama tak buat kek..klik escape,& digi

    ReplyDelete
  7. awww...favourite saya ni...dah lama x mkn kek marble

    ReplyDelete
  8. rajinnya mell buat kek..mesti sedap ni..

    ReplyDelete
  9. syukrii pandai makan tak ni...

    ReplyDelete
  10. Aku teringin gak nak buak kek2 ni tp tak rajen2 nak buat. Ahah! Tp aku tak bape suka kek marble kut. Certain kek je aku suka. Err kek apa ek? Ntah la. Kalo dah buat nanti pandai la aku letak nama apa. Ye laa, resepi hentam2 nama pun ikut kreatip aku je la kannn. Kehkeh! :P

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. nak kena try jugak ni bila mak kutu buatt..hihi

    ReplyDelete

tengkiu for komeng.. i'll catch yuu.. ngehh..

 
Denim Template. Re- Edited by Puan Mell. ALL RIGHT RESERVED.