15 ramadhan sudah... rindukan yang telah pergi..



cepatnya waktu berlalu..
entah kenapa semangat raya tahun ni macam kurang meriah.. tapi untuk syukrii aku xcited.. heh!.. mungkin sebab tahun ni tak beraya kat kampung sendiri kot.. seperti dijanjikan raya tahun ni giliran kampung en hubby..
tapi mungkin kami beraya di puchong dulu.. tengahari baru bergerak ke melaka.. sebab en hubby nak ziarah kubur arwah mak dan ayah dia dulu..
aku paham perasaan hubby.. semangat raya dia kurang sangat tahun ni even syukrii ada.. tahun ni dia beraya tanpa mak dan ayah buat pertama kalinya..
kadang timbul rasa bersalah kat hati aku.. kalau lah aku tak merengek nak beraya kat perak tahun lepas.. mesti hubby dapat beraya ngan mak dia wat kali terakhir kan..

aku rindu ngan MIL kadang2.. selalu aku tersasul depan hubby..
kalau mak ada kan bang.. mesti mak buat camni.. mesti mak buat camtu..
kemudian aku tersedar.. demmm.. kenapalah aku ni..

betullah orang kata.. dah kehilangan baru nak terasa..
terasa berdosa aku.. masa hayat arwah masih ada..
biasalah menantu dan mertua.. kadang2 kecik hati..
tapi aku paham walaupun arwah MIL mulut bising.. tapi dia anggap aku bukan sebagai menantu tapi anak dia.. aku pun anggap arwah macam mak sendiri..

saat kami suami isteri susah.. arwah selalu saja membantu..
aku rindu masakan arwah.. rendang daging hijau nya memang sedap. asam pedas melaka..
raya tahun lepas kami buat open house.. sama2 masak dengan arwah..
arwah proudly bercerita kat jiran2 tentang menantu dia ni yang pandai masak nasik ayam. padahal baru 2kali masak kot.

sebak pulak dada..


hubby cakap tahun ni.. kalu cuti panjang.. ongkos pun masyuk.. maybe balik perak jugak.. tapi aku tak harap sangat.. tapi aku kesian gak kat mak aku.. raya tahun ni sekali lagi kakak sulung aku tak balik kampung sebab kena keja.. lagak macam keja gomen je dia. padahal keja swasta je pun. bujang lagi lak tu..

apapun... bila dah jadi isteri.. terpaksala.. syurga kini bawah terlapak kaki suami katanya..
lagipun saat2 macam ni suami aku tentulah perlukan aku dan syukrii di sisinya.. kamilah kekuatan dia..
dunia dan akhirat insyaallah..


dari kiri.. maklong, nenek, arwah mak.. yg pakai sweater..

al-fatihah  ~semoga arwah MIL , ESAH binti ABU BAKAR di tempatkan di kalangan insan2 yang beriman.. amin..


10 comments:

  1. semoga raya tahun tetap meriah ye mell.. demi sukri ^^

    ReplyDelete
  2. yg pergi tetap pergi.. life must go on.. ecehhh.. jgn risau konfem meriah dengan adanya si kecil tu.. ;)

    ReplyDelete
  3. alamak serius sebak..sepanjang baca entry ni teringat kt aruah mak n pak je..

    faham macam mana perasaan ur hubby..hukhuk

    ReplyDelete
  4. @Chuu Muqhlis
    insyaallah chuu.. yg pasti duit raya bnyak dpt dia. hahaha

    ReplyDelete
  5. @Chic Na

    kann.. insyaallaj... ade dia meriah lah.. dah makin bijak lak tu skrg.. hihi

    ReplyDelete
  6. @Puan Kutu
    sebak ker.. sorie ler.. sedih kan.. sy walupun mak ayh masih ade.. dok jauh pun rasa sedih.. lg dah xde..

    ReplyDelete
  7. itu la kan..bila dah tiada baru terasa kehadiran dia..sabar ye wak..

    sedekahkan Al fatihah utk arwah ur MIL..



    ReplyDelete
  8. huwaaa sedihnya dear.. deqla tahun ni tahun ke-3 beraya tanpa arwah ayah! ;(

    ReplyDelete
  9. @mama_ka0ri
    tul tu.. ye.. selalu sedekahkan..

    ReplyDelete
  10. @Deqla Manjew
    yeke deqla.. sabar eh.. setiap yg hidup pasti kan pergi..

    ReplyDelete

tengkiu for komeng.. i'll catch yuu.. ngehh..