anda berada di kawasan Puan Mell | jangan lupa +Follow | Dashboard

Petua : Teknik tepuk belakang bantu buang kahak bayi



akibat jerebu.. syukrii dapat batuk dan selsema.. kesian betul.. tapi dalam dok batok tu kuat lagi menjeritnya.. haih!.. aktif macam biasa.. tapi tula.. tido tak berapa lena.. batuk.. pahtu nak ada depan dia jer.. penyudahnya kelam kabut tahap kari babas ummi harini pepagi.. huhuhu..

pagi tadi teringat tentang teknik tepuk belakang bayi.. so aku pun  try la..
Alhamdulillah.. teknik ni amat berkesan hoccay..

ni aku share.. aku cilok dr google.. aku nak wat syukrii jadi model tak dapek pasal photograper tak ado..
hahaha..


kredit to mereka di atas. 

TEKNIK TEPUK BANTU BAYI HILANGKAN KAHAK!! 
"Caranya mudah, pastikan bayi dalam posisi meniarap dan letakkan bantal di bawah perut, pastikan bantal itu tidak terlalu tebal. Kemudian condongkan sedikit posisi bantal dengan kedudukan kepala bayi ke bawah dan kaki di atas, pastikan kaki lurus.
"Ibu atau bapa pula bentukkan tapak tangan seakan cupping (lubang di tengah) dan gunakan kekuatan dari pergelangan tangan untuk menepuk perlahan di belakang bayi.
"Tepuk selama lebih kurang 15 minit dan beralih di kiri dan kanan tubuh bayi pula. Tujuan menepuk ini adalah untuk melonggarkan kahak di dalam paru-paru dan 15 minit selepas selesai menepuk, biasanya bayi akan batuk atau bersin dan sekali gus mengeluarkan kahak dalam bentuk muntah. Jika tertelan, tidak mengapa kerana kahak tersebut akan keluar menerusi najis mereka," jelas Siti Farah.
Siti Farah mengingatkan ibu bapa, sebelum memulakan teknik tepukan percussion ini, pastikan anak TIDAK minum susu sejam atau setengah jam sebelum bagi mengelakkan muntah.


lebih kurang kat atas la aku buat.. tapi aku selubung ngn kain.. aku ngan syukrii sekali.. ibu anak berwap.. hehehe..
aku letak bawang putih.. bawang putih adalah penawar selsema okeh. malam tido pun aku pakaikan garlic sock. nanti aku share pulak pasal petua garlic ni.. tapi aku rasa ramai yang tau kot.. hehehe.. btw..memang banyak kuar fungus hingus dia buat teknik ni.. lega tengok.. 

balik karang nak buat lagi.. 
kesian anak umi selsema.. :(

batuk2 pun harus senyum... hahaha




17 comments:

  1. alhamdulillah la ok..tp yang ko bg sukri kene jerebu pasal apa..simpan je kat rumah la diam2..takkan sukri dah pandai main kat luar kot..hahaha..

    ReplyDelete
  2. @Ym.Bundleapa leh wat dah aku kena kua keje.. kena bawak dia g umah bs.. tu pun aku dah selubung tau.. huk! ko xtau ke syukrii dah leh belari kat luar.. hahahaha

    ReplyDelete
  3. Siannya. Adeeb dulu mase tiga bulan, pyratez sedut hingus. Sebb sian ank takley napas. Redha sajalah tertelah hing*s adeeb. Hihi

    ReplyDelete
  4. olooss..sian adik shukrii...batuk selsema plak dia..

    get well soon yer..

    adik ammar pon demam ni..huhu..:(

    ReplyDelete
  5. akak tak da pengalaman buat gitu,..huhu..mmg kesian kalau baby sakit gitu,...wah comel budak tecik tu dok dlm buai

    ReplyDelete
  6. xde pengalaman sbb xde anak lagi..hihi.. cpt sembuh ye syukri..

    ReplyDelete
  7. tips yg bagus! tapi belum ada pengalaman sbb belum kawen,... hihi

    ReplyDelete
  8. @Ratna Rafiqisyukrii mudah kena selseme pasal dok dkt umah bs. Ramai bby kn.. Mudah bjgkit. Huhu. Pokok xbrani wat pasal dia kn merokok.

    ReplyDelete
  9. @mama_ka0rialhamdulillah da baik. Teknik ni bkesan lorh. Hehe.

    ReplyDelete
  10. @izan mama miatest 4 next bby k.izan. Hehehe. Posing je dlm 2. Bukan nk tdo pun. Haha.

    ReplyDelete
  11. @Deqla Manjew cuba kt anak kucin. Haha. Xpe. T ada ank leh cuba. Hehe.

    ReplyDelete
  12. @deno hehe. Untk anak buah ke. Hehe.

    ReplyDelete
  13. aku rse beberapa tahun akan dtg., mungkin aku akan cari blik entri ni bile memerlukan hahaha

    ReplyDelete
  14. @Chuu Muqhlisberguna jugak lah entry aku kali ni... kahkah..

    ReplyDelete
  15. montelnya sukri.comeisunguh bila senyum.harap teknik ni berkesan,biar si montel ni cpt sembuh..mesti tambah lebar senyumannya

    ReplyDelete
  16. @Puan Kutualhamdulillah.. bekesan la jugak.. tp tgok mud dia nak wat.. kdg tu menjerit2 marah.. hahaha..

    ReplyDelete
  17. comelnya syukri:) anak dila pun dh start ada kahak skit..ksian kcik2 dh kena.msim pnas kn skrg..nnti nk try la wat..tq:)

    ReplyDelete

tengkiu for komeng.. i'll catch yuu.. ngehh..

 
Denim Template. Re- Edited by Puan Mell. ALL RIGHT RESERVED.