mari mengaji


Assalamualaikum...


ahaa... tajuk macam islamik gitu..
atas permintaan mama adeeb.. so, saya nak wat entry pasal mengaji nie.. ( since, pembaca blog ni ramai kalangan ibu-ibu.. dan bapak-bapak.. ada ke?  tetiba rasa nak bahasakan diri saya..  gedik! kehkeh.. )

untuk pengetahuan.. mak saya adalah guru mengaji.. bukan guru kafa.. guru di rumah saja.. ajar mengaji dengan ikhlas.. dulu.. masa saya kanak-kanak.. rumah kami meriah sangat dengan budak-budak yang datang mengaji.. mak ajar mengaji waktu malam sahaja..

ingat lagi.. masa tu rumah kami tengah renovate.. rumah papan lagi masa tu.. dinding takda.. so, teranglah rumah kami.. meriah sangat masa tu.. macam raya pulak.. haha.. masa tu mak ajar dalam 10-15 orang budak.. semuanya dikalangan kawan-kawan saya.. memang suka la kan.. ramai kawan..

walaubagaimana pun.. biarpun mak saya ajar mengaji.. mak tetap hantar saya mengaji pada ustazah yang bertauliah..pada siang hari.. maksudnya selepas sekolah pagi. petangnya saya pegi mengaji..
Alhamdulillah.. biarpun saya banyak main dari mengaji ( harap anak tak ikut perangai buruk mak dia kecik2.. kehkeh..) saya berjaya khatam quran masa umo 11 tahun.. giler lambat habis khatam. kahkah.. anak buah saya umo 8 tahun dah khatam.. malu mak nokk...

apa yang saya nak bebelkan ni.. tentang sikap sesetengah ibu bapa yang abaikan tentang pendidikan agama ni.. macam sekarang.. mak saya ada mengajar budak 2 orang.. adik beradik.. mak mengadu yang dia dah xmau ajar lagi.. since, ayah saya tak berapa sehat.. perlukan perhatian .. err.. ayah yang mintak perhatian.. hehe.. tapi.. mak budak2 tu tetap rayu suruh ajar.. yang herannya saya.. mak budak2 tu tak hantar mereka pergi kelas kafa petang2 tu.. sedangkan sekolah kafa nya betul2 depan rumah mak saya..

mak kata, hantarlah pergi sekolah agama.. sana ustaz ustazah bertauliah.. semua dorang ajar.. tajwid segala.. yela.. sebenarnya.. bila ajar mengaji ni guru2 mengaji paling risau adalah bab tajwid.. bila salah ajar entah2 dapat dosa tanpa sedar.. ( saya paham mama adeeb mesti risau tentang ni.. )
tapi itulah.. sesetengah ibu bapa ni tak paham tentang ni.. asal anak boleh mengaji.. hantar kat guru2 mengaji macam mak ni kan xpayah baya.. sebab selalunya dorang ikhlas ajar.. sedekah pun takat 10 o 20 hengget.. berbanding sekolah agama tu kan.. ada yuran bagai.. sadiss betul..

macam cucu-cucu jiran mak.. mak dorang tak hantar belajar mengaji pun..
so, satu hari.. mak tegurlah.. kata mak.. ilmu agama lagi penting dari dunia.. apa salahnya labur duit baya yuran untuk bekalan akhirat nanti.. dalam mencari ilmu agama jangan kedekut.. kesian anak2..

so, agaknya opah dorang dah tegur mak ayah budak2 tu.. makanya, selepas tu... dorang pun ke sekolah agama.. masyaallah.. kanak2 berdua tu.. dayah dan nana.. masing berumur 7 tahun.. (sepupu) ceh.. macam ayat berita lak.. kehkeh.. dayah dan nana.. suka sangat2nya dapat mengaji.. sebuk canang satu kampung yang dorang pegi sekolah arab! ALLAHUAKBAR.. tengok.. bahagianya.. semua orang pun tahu anak2 ni kain putih.. kita yang mencoraknya..

tahu tak... sekolah agama kul 2petang.. tapi dorang balik sekolah terus siap tunggu time nak pegi sekolah agama. so adorable! comey sangat.. lagi2 dayah dengan cermin matanya tu.. hihi..

untuk syukrii.. abahnya dah plan siap2.. nanti tadika nak hantar PASTI.. ( Ade ke pasti kat sini??? )
abahnya cakap abah nak syukrii belajar agama dari kecik.. takmau jadi cam abah.. sobss...
kami suami isteri bukanlah alim sangat2.. tapi kami cuba jadi ummi dan abah yang soleh solehah.. agar anak2 kami.. (anak2 ?? kuikui.. ) pun soleh solehah..

insyaALLAH..




p/s : mari mengaji kawan-kawan.. hehehe..

8 comments:

  1. betul2..saya lebih suka anak2 reti baca alif, ba, ta dulu sblm a,b,c...tapi zaman sekarang anak2 kenal kfc dulu plak..alahai...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kann... patut kita ajar 'A' for ALLAH.. , bukan 'A' for APPLE dulu.. hehehehe

      Delete
  2. sebaiknya hantar anak2 ke sekolah agama juga kan...

    ReplyDelete
  3. Ratna sokong. Siyes kita mmg risau bab hukum hukum tajwid. Kadang kadang may be kita x sedar budak budak baca salah kita tak tegur takutnya ryna berdosa. Berat sgt tanggungjwb jdi guru ngaji. Harap entri mell ni sikit sbyk buat ibu bapa yg berkira sedar...thanks!

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhuhu.. sungguh... tp kesian kt dak yg nk khatam cepat tu yer.. kikiki

      Delete
  4. akak pun nnt nak htr mia g mengaji... kalau akak yg ajar...dia main2 je..mmg budak2 kena ajar dr kecik mengaji...

    ReplyDelete
    Replies
    1. a,ah kak.. sama cam anak buah.. kalu opah dia ajar.. main2 jer.. hehehehe

      Delete

tengkiu for komeng.. i'll catch yuu.. ngehh..