DIARY : bila syukrii balik kampung..

Assalamualaikum..


akhirnya... kesinambungan "penantian satu penyeksaan"..
lepas balik dari kerja.. incit suami cakap keta dah ada.. bersiap! esok kita balik kampung!..
Alhamdulillah.. hoooyeah... balik kampung.. sukanya... kelam kabut i besiap u olss... hahaha..

day 1- saturday :
kul 6am umi syukrii dah kelam kabut bangun.. siap2 letak beg kat atas sofa.. setel  siap2. biar abah syukrii senang nak masuk bonet.. oh yer.. khamis malam jumaat tu abah syukrii sempat lagi pegi mancing.. dapat ikan talapia 4 ekor.. 2 ekor tu besarrrr punya. lg 2 ekor sedang saja.. jadi bawak balik kampung letak dalam tong ais.. mujur la tahan 5jam perjalanan.. ais pun xcair..  sempat lagi incit suami g mancing.. dah mai dah hobi lama yang dia tinggalkan dulu tu.. hehehe...
kul 7am syukrii dah bangun.. pehh.. semangat nak balik kampung anak umi eh.. abah syukrii lak pas subuh leh bantai tidoq lagi.. last2 syukrii yang kejutkan.. siap2.. maka kul 8 bertolak lah kami.. tp tak bertolak terus. singgah opis abah syukrii.. pasal dorang wat perjumpaan.. nak p mandi air terjun.. abah syukrii xdapat ikut.. padan muka! haha.. tapi nak jugak menyinggah tayang keta baru.. hampeh jer.. kehkeh. sempat la syukrii main2 kejap ngan awek2 tempat keja abah.. hamboihh.. kemain la anak bujang sorang ni.. pantang di agah.. gelak memanjang.. gataii.. dorang kata ramahnya.. nak kat orang.. macam abahnya jugak. erkk??
pahtu, pegi sarapan.. and then bertolak lah terus ke destinasi..

while abah g tuilet.. kami anak veranak mggedik dalam keta.. kehkeh..

syukrii baik je dalam keta.. tau la keta baru kannn.. hahaha.. dia sedap tido.. main2.. nenen.. sambung tido balik.. macam tu la sepanjang 5jam perjalanan.. bagus anak umi..

3pm-al-kisah sampai kat kampung.. walaupun dia pelik tengok tempat lain.. ( asik berputar je kepala dok belek rumah opah) tapi.. dia baik sangat.. tak meragam langsung.. gelak je orang agah.. kat sapa2 pun mau..
maka dengan itu.. banyak lah suara2 nak suruh tinggal dia kat kampung..

" baiknya anak hang, tinggal kat aku lah.. kesian kat sana orang jaga." - akak no 2 aku -
" kesian cucu opah.. orang jaga.. dok ngan opah la.." -opah syukrii-

tuu.. baiknya dia..


hamboihh... dah tu umi syukrii nak melangut tengok syiling nanti? xmauuu... pisah kejap dah tak keruan.. lagi nak tinggal kat depa.. tak sanggup haih!
dulu.. masa syukrii kecik2 kan haluss... kuat nanges lak tu.. balik kampung semua pakat macam tak percaya syukrii dah bambam dan spotim. ceh! baru nak masuk 6 bulan kot dia.. tak payah hover sangat lah korang macam tak jumpa 6tahun.. hahaha...

petangnya.. oleh kerana syukrii baik sangat.. umi ngan abah tinggal dia kat opah.. pahtu kami g berdatim. pekena rojak mamak kat pekan. bhahaha....


Day 2- sunday.
pagi yang indah.. syukrii tido dengan lenanya.. malam tadi penat main ngan akak2 dan abang2 sepupu dia..

dok kampung.. memang tak dok bawah dak syukrii.. atas tangan je la.. semua pakat nak dukung.. xlarat pesan.. bia dia main kat bawah.. kang den jugak yang susah.. lagi abang aku.. asik nak dukung je dak tu.. anak dia buat layan tak layan je.. kesian kat akmal.. tau la xsabar nak ada baby lgi.. hahaha

pagi yang indah di kampung opah.. tido pun senyumm..
* yup! beliau konker tempat tido.. hahaha*

tengah ari.. ada kenduri depan rumah.. so sekali lagi syukrii kena tinggal ngan opah.. umi ngan abah p melantak sat. kehkeh.. balik2 tengok syukrii tengah dok baring kat riba opah.. opah tak larat dukung.. bambam! haha.. tak nanges pun.. umi dah upah susu siap2.. dia budak tak banyak songeh.. gud boy!


with opah, wan n kak ika.. muke cam opah kan dia.. hihi



with kak hannah.. syukrii banyak turun wajah dan peel kak hannah kecik2 dulu.. harap rambut curly tu syukrii xikut. haha.
* lengan syukrii lg bambam dr kak hannah!

petang.. pegi rumah tokteh ( tok sedara).. tok teh ni kira susah sangat nak suka budak2.. dulu.. anak2 buah aku dia dia tak berapa layan pun kecuali hannah.. sebab hannah ni cerdik terlebih kot..
tapi.. mai tang syukrii tokteh leh layan syukrii.. syukrii lak gelak mengekek2 ngan dia.. sapa tak suka ye dak.. budak baikk.. hehehe..


day 3-monday :
arggh... cuti sat sangat.. dah kena balik... sebelum balik singgah umah kawan blog ekspresiku dulu jap kat  manjung.. zety nama dia.. dulu pegi umah dia tym preggy 5month.. now.. syukrii 5mo pegi lg.. hehehe.. setaun sudehh..

bonda,  untie zety n syukrii..


mula2 dia baik je main2.. tapi pahtu dia merengek.. ngantukk sebab sebelum balik td kt rumah opah.. dia penat main bola ngan makngah n opah.. oh yer.. opah hadiah kan bola untuk syukrii pasal dia pandai tendang bola!. suka sangat. kiki..

singgah kejap je rumah zety.. bonda siap nak masak2 lagi.. tapi kami xleh tunggu sebab nak bertolak dah.. nak singgah ambik kad sekali..( anak dah 5bulan.. kawen dah dekat 2taun.. baru nak amik kad nikah.. hahak!)

kesian lak kat bonda.. penat2 g cari barang kami xmakan lak.. bukan apa.. takut kang balik lambat sampai puchong jalan jem.. kesian gak kat syukrii.. penat lak nanti.. sory ye bonda next tym kami singgah kami makan yer... huhuhu


4pm- sampai puchong dengan selamat alhamdulillah..

day 4, tuesday:
harini.. kena g spital pulak.. jumpa pakar audiology.. refer pasal kuning syukrii dulu... peh! aku harap my second baby xkena kuning cam syukrii.. penat kot nak ulang alik spital tiap bulan.. cuti memang habis kat situ jer.. mulanya doc cakap kena bagi ubat tido.. tapi tak jadi.. doc tengok syukrii baik ajer.. lagipun kali pertama.. kalau boleh xpayah lah bg ubat tido tu.. masa masuk alat cek kat telinga sebelah kiri dia tu.. diam je dia borak2 ngan abah.. tapi mai tang kanan buat hal lak.. doc masuk alat tu abih dicabutnya.. 3 kali percubaanlah.. last2 umi bagi nenen sambil doc cek.. mujur boleh.. result.. clear.. and normal.. tapi umo dia 11month kena datang cek lagi.. hadoiii...

penat menunggu lama turn kena panggil.. kesian anak umi.. huhu


day 5. wednesday :
umi dah masuk keje.. ok bye.. hahahaha...



note : raya xbalik.. balik melaka pulak.. tapi harap2 abah syukrii ubah pikiran last minit.. hehhehe..

6 comments:

  1. haah la pulak..mcm opah dia.. haha.. comel..

    ReplyDelete
  2. syoknya syukri balik kg naik keta baru,..patut laa baik jer..hihih

    ReplyDelete
    Replies
    1. tula.. baikla dia naik kete bru.. kihkih...

      Delete
  3. Wahh..nk celen abam adeeb ke hah si montel ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe.. xleh celen kot.. abam adeeb lg montell...

      Delete

tengkiu for komeng.. i'll catch yuu.. ngehh..