anda berada di kawasan Puan Mell | jangan lupa +Follow | Dashboard

Al-kisah bedak sejuk..



nampaknya ramai yang komeng pasal bedak sejuk kat entry ragam sepupu tu.. pemes bedak sejuk sekejap. hahaha..
xcely.. syukrii naik ruam2 kat dahi.. cuaca panas kot.. dia dahla kuat bepeluh.. like his father.. haih!.. but i think baby boy memang cenggitu kot kan.. habis dah kulit mulus tu.. kesian..

nampak tak? dahi jd merah2 bijik2 gitu.. plis abaikan  latak belakang tu.. hihi..


opah syukrii pandai buat bedak sejuk.. dulu.. aku tak suka bau bedak sejuk masa tengah kena jemur tu.. bau masam.. aku kata macam bau mulut baby.. hahaha.. tu dulu masa budak2 lagi.. 
kalau mak aku buat.. dalam bekas bedak sejuk nanti dia letak bunga tanjung.. so, jadi wangi.. i loike..
dulu depan rumah ade pokok bunga tanjung.. tapi sekarang dah kena tebang pasal mak buat halaman untuk parking keta.. hehehe.. 

sebenarnya banyak khasiat bedak sejuk ni.. aku dari kecik mak dok ajar pakai bedak sejuk malam2.. ( mak xajar.. aku yg gedik nak pakai jugak.. kuikui.. )
kesannya.. kulit aku susah dihinggapi jerawat until now... hihi.. tak percaya? segan la pulak nak tepek wajah sendiri.. hahak!

antara khasiat bedak sejuk..

1) bantu melicinkan kulit muka
2) memberi kesegaran pada kulit
3) mengurangkan kadar pengeluaran sebum pada kulit
4) menanggalkan sel kulit mati
5) menyejukkan kulit muka 
6) membersih serta menegangkan wajah
7) bantu kurangkan kesan minyak pada muka

sebelum balik sini dari abih berpantang haritu.. opah syukrii bekalkan sebotol bedak sejuk.. ( sory xamik gambo.. dah abih bedak sejuknya.. nak kena mintak lg ni.. )

so, aku tepek gak bedak sejuk tu kat syukrii if hari panas.. dia suka bila aku tepek.. kan sejuk2 gitu muka.. suka lah! hahaha..

antara wajah syukrii berbedak sejuk.. kihkih..

kadang2 tu.. bila tepek kat dia.. aku pun tepek kat muka aku.. kami anak beranak memang suka jaga muka.. kahkah..


bedak sejuk ni amalan turun kemurun orang tua2 kan.. tapi sekarang dengan lambakan produk2 kecantikan ni.. bedak sejuk dah makin pupus.. la ni dok pemes bedak tanaka ke ape ntah.. padahal bedak sejuk jugak tu yang vietnam dok pakai tu.. yang nora danish jd model tu.. kehkeh.. 

aku ni penjimat orang dia.. so, mana yang leh jimat tu lagi aku suka.. pakai bedak sejuk pun dah hoccay dah kulit muka.. hihihi.. 
anyway.. yang bnyak duit tu apa salhnya labur duit kan.. tapi aku tak berani dah.. dulu penah test produk mahal.. kecik tok je dah rm80.. last hancuss muka.. so, bebalik pada tradisi mak aku.. mujur lawa balik.. hahahaha.. jimat duit.. 


why not u ols try berbedak sejuk.. tp xyah la 24jam.. hahaha.. nak tidur tu tepek la.. aku salu tepek masa hubby xde.. kihkih.. 


11 comments:

  1. kecik2 saya pun sellau guna yg opah buat.. kdg tu siap mkn lg.. hihii

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha.. makan tu xtahan.. rupa dah iras2 kueh bakar kan.. hahaha

      Delete
  2. Buatla bisnes bedak sejuk pulk. Hihi. Model ank brnk

    ReplyDelete
    Replies
    1. hamboih... macam bnyak masa je i ni.. kehkeh..

      Delete
  3. budak sejuk eh bedak sejuk mmg best. I suka jugak dulu hancurkan tepek2 kat muka konon2 mask la (mana nak ada duit beli mask bagai time tu) tapi sebenarnya itu la yang terbaik pun. Baru2 ni JJ pun naik ruam, terus teringat bedak sejuk, tapi sini mana nak cari. nak buat sendiri... heheheee tak la kot.

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak buat sendiri.. mimpi la kot kan... hahaha.. kat sana ada ke pakai bedak sejuk.. kikiki

      Delete
  4. betul..bedak sejuk mmg bagus dari nenek2 dulu lagi..ingat mase kecik2 suka pakai..sebab dia sejuk..tapi skarang tak pakai dah..anak2 pon tak pakai dah..nak cari bedak sejuk yg ori tu susah jumpa..u jual la bedak sejuk..hihi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah xde org buat lg dah.. golongan muda cm kita.. mana nak belajar wat.. hehehe.. erkk.. jual? xtuntut ilmu buat lagik.. haha

      Delete
  5. xde anak nk dipakaikan bedak sejuk ni..hihi..pakaikan utk hubby boleh x? hahha

    ReplyDelete
    Replies
    1. tepek je deqla.. somi isteri jaga kecantikan.. hahahaha

      Delete
  6. muka afia pun naik ruam panas,dok tampal bedak sejuk gak.hehe

    ReplyDelete

tengkiu for komeng.. i'll catch yuu.. ngehh..

 
Denim Template. Re- Edited by Puan Mell. ALL RIGHT RESERVED.