ramadhan al-mubarak atau al-merabak?

Assalamualaikum...

Alhamdulillah.. harini dah masuk hari ke-3 puasa.. Syukur.. aku berjaya puasa... syok xkira lah..
ari pertama.. dugaan betul la haih!..
xcited bangun sahur nie.. menu ayam goreng ngan sayur campur jer.. makan punya makan.. pastu minum susu ngan kurma.. yela.. dah orang kata ibu pegnen kena minum susu tym sahur.. baru sehat sikit..  tapi xselang berapa minit pastu.. hambik kau.. kuar balik semua isi perut.. dah minit2 terakhir tu terpaksa cover dengan 2 ulas kurma dan air masak segelas.. mujurla larat puasa.. cuti kan.. tahan jela.. masuk kul 4..kaki dah gigil2 .. tapi terpaksa jugak masak untuk berbuka.. masak nasi ayam je.. pes tym try masak nasik ayam weyh.. gigih google.. seb bek sedap.. hhahaha.. pastu menu selebihnya beli kat bazaar la...

haaa... ni baru kena mengena ngan tajuk.. kehkeh.. dalam2 kaki gigil tu.. ikut gak hubby aku g bazaar bukit puchong. seyez aku cakap.. boleh pulak aku xterliur langsung dengan juadah2 yg dipaparkan... jenuh hubby aku dok tanya.. xnak makan apa2 ker? dia lak yang lebih2.. hahaha.. penyudahnya.. dia beli roti john + popia goreng.. air kelapa.. untuk aku taufufa + ABC jer.. jalan2.. sekali jumpa abang ipar aku.. dia meniaga buah kat situ.. dapatla tembikai ngan manggis free.... rezeki anak... Alhamdulillah..
godek2 pesbuk.. ramai yang hapdate status pasal bazaar ramadhan nie.. beli itu ini la.. macam2 la.. xkurang jugak yang hapdate menu2 untuk juadah berbuka.. wahh.. semangat betul.. tu yang aku kate.. hati2 jangan sampai ramadhan al-mubarak.. jadi al-merabak pulak.. haha.. nie membe aku la punya ayat ni.. cehh.. mana tak merabak.. bila beli ikut nafsu.. hehehe... jadi pegi bazaar tu bawak duit cukup2 je.. kehekeh..

aku hari pertama je g bazaar.. baik kan aku.. masak lagi berkat.. bhahahaha..



note: sahur tadi.. kua lagi isi perut.. aduhai... moga bertahan la.. mujur dapat balik awal.. hihi..

kemanakah menghilang?

assalamualaikum.. warahmatullahiwabarakatuh...

kemain tajuk entry.. kehkeh.. seyez.. aku salu blurr nak letak tajuk entry..
persoalannya.. kemanakah menghilang mood berblogging aku nie..? T___T
ntah sebab kekangan masa.. atau kordinasi meja aku yg membelakangkan bilik berkaca bos.. yg dalam ertikata lain..
asal aku on pc jer bos terus direct nampak intipatinya.. dan jugak rakan sekerja sekejap2 lalu lalang belakang aku.. haih! kalau dah sampai rumah.. jangan harap la aku punya masa nak hadap lappy..
kehidupan suri bekerja seperti aku ni amat memerlukan masa rehat yang cukup..
apatah lagi.. ada c kecil dalam perot ni yg perlu dijaga.. ngee~

dekat-dekat puasa ni kerinduan aku pada mak ayah makin kerap menerpa.. hari2 en.hubby aku terpaksa dengar cerita kanak2 aku dulu.. . sudahlah aku ni xpandai buat plot cerita.. berterabur.. dari A ke Z patah balik ke G.. pusing2 kat N.. yang akhirnya ending dengan dengkuran comel aku..  kahkahkah..

aku rindu zaman puasa dimana ada 1 ramadhan tu.. mak aku hari2 ketagihkan bubur lambuk yang kakak aku masak.. hari2 aku temankan mak aku tu pegi cari pucuk paku maidin kat semak ujung kampung..
kakak aku la bawak balik resepi bubur lambuk tu.. mak aku mana kenal dulu.. hambik kau.. hari2 dia kena masak.. kehkeh.. xcely aku pun teringin jugak ni nak makan bubur lambuk kakak aku tu.. sedap.. bagi aku bubur lambuk tersedap lah dia masak.. hehe..

ehsan gugel..


pastu... ayah aku.. masa beliau sehat dulu... masa tu aku sekolah rendah lagi.. ramadhan kali tu ayah aku ni hari2 makan laksa mee.. tau tak laksa mee? laksa mee ni pemes kat pantai remis perak a.k.a kg aku.. atau pangkor je tau..
tempat lain susah jupa.. atau memang xjumpa.. haha.. alkisah ayah aku nie.. hari2 la bila aku ikut beliau ke bazar ramadhan.. laksa mee yang belaiu terjah dulu.. kehkeh..

ehsan google jugak


xcely la kan... ketagihan kedua mak ayah aku satu tika dulu nie.. dah buat anak depa ni mengidam!!!!
hahahaha...



p/s :
mak mentua hubby aku yang aku rinduu....

ramadhan datang lagi... xsabarnya rasa..



aku terpanggil nak buat entry pasal ramadhan pulak.. gara2 bace entri pakcik sam la nie.. haha..
sebenarnya kan.. ramadhan kali ni aku xcited sikit.. eh.. bukan sikit.. banyak tau..
al- maklum lah.. ini ramadhan pertama aku sebagai isteri.. dah dok bayang2 nanti aku bangun masak sahur.. kejut hubby bangun sahur.. pasal beliau kate nanti beliau nak sahur makanan berat.. bukak puase pulak ringan2 sudah.. 
ramadhan kali ni jugak aku berbadan dua.. maksudnya.. insyaallah.. aku kalau boleh nak puasa penuh.. bukan senang bagi perempuan dapat puasa penuh tau.. hahaha..
Alhamdulillah.. aku dah ade selera balik.. walaupun pagi2 dan petang kadang2 morning sickness tu dtang menyerang.. tapi tak seteruk dulu lagi..
jadi harapnya.. Puasa aku tahun ni dipermudahkan ALLAH.. 
tapi.. sedih jugak la kan.. tiap2 tahun.. selalunya.. aku balik kg sambut puasa ngan mak ayah.. tahun ni sambut ngan hubby jer.. rindu betul aku ngan mak.. walaupun selalu telipon.. tapi xsama depan mata.. hehew..
mujurlah.. raya tahun ni hubby kate raya kat kampung aku.. wuhuuu... sonotnya...
raya nanti perot dah boyot sikit kot... jadinya raya bawak balik perot la kan.. hahaha..
tak saba nak makan ikan, udang, sotong segala makanan laut yang fresh2.. huahuahua..
eh.. jap! dah termasuk bab raya la pulakk... 

yang pasti ramadhan kali ni aku nak bertarawih..
dah lama aku xterawih..
dulu aku kerja shif.. jadi xde mase.. sekarang la peluang tu ada..
aku nak anak lam perut ni didendangkan dengan ayat2 suci Al-QURAN...
insyaallah.. harap ramadhan kali ini penuh makna..
penuh keinsafan bagi aku suami isteri..

baru- baru ni aku ade beli buku panduan tentang kehamilan..
dalam buku tu ade doa dan jugak surah2 al-quran yang patut dibaca oleh ibu mengandung..
aku belum pun habis baca..
sejuk je hati bila hubby aku mentelaah buku tu.. baca doa2 yang ade dalam tu..
sambil usap2 perut aku..
dia siap pesan lagi..



" Sayang kena amal doa2 nie.. mengaji.."

terharunya.... moga beliau terus bersikap begini.. selalu mengingatkan aku yang alpa..
ALHAMDULILLAH...

kadang2 aku selalu tanya..
 bolehkah aku jadi ibu yang baik?
dan jawapan beliau selalu menenangkan hati aku..

" boleh sayang.. sebab sayang isteri yang baik.. "
T____T

i lop him so muchh....



note : moga ramadhan akan datang nie beri keberkatan pada kita semua..

im back!

assalamualaikum....

hehe.. berdebu jer rase belog aku nie.. macam xde orang jengok pun.. sobs.. sobs..
tuan sendiri pun abaikan apatah lagi tetamu yg lain.. hahak!
xcely... akhir2 nie kehidupan agak bz.. company pindah opis isnin lepas..
jadi banyak keja kene settlekan.. coz.. unifi mungkin akan ade problem..
dekat seminggu tokk unifi problem.. jenuh aku menahan keboringan.. kot ade yg nak hadiahkan tablet ke kat aku
ok gak kan.. ni pakai hp kecik.. pinau2 mate on9 fb pakai hp tue..
jd nak jengok belog pun xde mood la kan..
T__T

lagipun non idea lar.. apala aku nak cerita kat belog nie..
kekok je rasa.. kehkeh..
oh ye.. perot aku kan.. dah nampak sikit.. hubby aku kate no more jeans ok sayang..? jangan degil!
haha.. mana x nya.. 2 helai jeans aku butang dah tercabut,.. harap maklum ye!
baru nak masuk 15weeks kot.. hubby aku cakap lagi.. perot aku nanti mesti besar.. kahkah..
hamboihh.. memang la besar dah mengandung kan... saba je la mak nak...
Alhammdulillah.. loya pun dah kurang..
dah leh makan macam2... habisla... kihkih...

burger king size pasa malam.. haha
iklan sebentar..

dan lagi aku sekarang dah stuck kat komuniti ibu mengandung.. group kat fb.. maklumlah..
sekarang tengah gigih cari ilmu pasal kehamilan nie.. bukan apa.. anak 1st kann..
noob lagi.. hahaha..
banyak jugak la ilmu yg aku dapat dari ibu2 kat sana.. wahhh.... tak sangkanya aku nak jadi ibu....
boleh ker aku jadi ibu yang baik dan solehah?
insyaallah...


k la.. next tym aku mengomel lagi.. kalau ada masa la... hehe..

p/s : buat yang rindu aku.. i mishu tuuu... ader ker? :p


takziah buat sahabat aku yang anaknya meninggal dalam kandungan ketika berusia 6 bulan...
moga beliau tabah.. sesungguhnya setiap kejadian ALLAH itu ada hikmahnya..