kasih sayang ibu jangan di abai..





sesuci embun di pagi hari...
seindah bunga di taman..
seharum wangian kasturi..
oh ibu... yg ku kasihi...

ikatan kasih sayang..
sentiasa subur..
bagai bunga yang mekar di taman...
walaupun jauh di mata...
namun dekat di hati...

cinta syahdu..
yang abadi..
yamg mengharap dan menanti...
kasih sayangmu..
oh... ibuu.....

p/s : ini lagu nasyid yang aku lupa pulak tajuk dan liriknye.. ape yg ingat je tue..... hihi..


gambar hiasan


seorang ibu tua pernah mengadu dan menangis pada aku.. yang anaknya melupakannya... anak bongsu beliau.. ( bukan aku k.. ) pilu hati ini mendengar...
anaknya itu meninggalkannya setelah berumur 17 tahun... bukan lah tinggalkannya sepenuhnya.. dia memilih tinggal dengan keluarga pengasuhnya yg mengasuhnya masa dia kecik dulu... ya.. dia dah anggap pengasuhnya itu sebagai emaknya..
aku tak salahkan dia dalam hal tu.. mungkin dia dah terlalu rapat dengan pengasuhnya..
tapi aku amat tak bersetuju dia memilih untuk tinggal dengan keluarga tu.. malah.. tinggalkan ibu tuanya yang sakit..
sedangkan masa ibunya meminta untuk berkahwin lain.. dialah yg paling membantah.. mungkin salah satu sebab dia berjauh hati..
namun tengok la sekarang... bapa tiri dialah yang menguruskan ibunya itu.. sungguh.. cinta lelaki itu terlalu tulus.. melayani kerenah anak2 tiri yang memeningkan kepala.. melayani sang isteri yang tua dan sakit.. tanpa jemu.. tanpa mengeluh.. malah di bibir sentiasa mengukir senyum..
kadang2 aku nak saja berjumpa dengan si anak.. dan nasihat kan beliau.. tapi.. siapa aku? tetap org luar..
sedih... status FBnya.. " seronok sangat sambut bezday dengan family saye.. terharu sangat2 " then.. how about ur real mother.. terpaksa merayu si anak dtg menjengoknya.. hanya untuk melihat anak yang di kandungnya selama 9 bulan tu.. ibu yang  tak pernah lupa hari lahir dia..
ye.. mungkin ada salah sang ibu.. mungkin dulu terlalu sibuk mengejar kerja... tp untuk siapa? untuk anak2 nya jugak.. dengan pendapatan suami yang tak seberapa memaksa beliau untuk bekerja bagi sekolah anak2..
buat si anak.. aku harap nanti dia akan sedar pengorbanan ibunya selama ini...
walau macam manapun ibunya.. itu tetap ibu yang melahirkannya.. 



note : hargai ibu anda selagi beliau masih di sisi anda.. jangan sampai ada penyesalan...




No comments:

Post a Comment

tengkiu for komeng.. i'll catch yuu.. ngehh..