anda berada di kawasan Puan Mell | jangan lupa +Follow | Dashboard

Redha....






Anak itu pelengkap hidup... mestilah... sape yg tak nak anak lau dah nikah... cume rezeki tu belum lg berpihak pade saye... kami suami isteri pun redha... hidup berjalan spt biase... usahe... ye... dah macam2 petue saye usahe... Entah lah... mgkin ade sebab di sebaliknye kan.... try think positif.. huhu.. 
sedih tu mmg la sedih... sape tak sedih woo.... penah saye tanye suami...

" abang sedih tak.. "

" sedih la jugak .. "

e,eh cik abang nie... saye tak habis pun tanye lagi sedih sbb ape... 

" abang tau sayang nak tanye abang sedih tak pasal anak.. "

tau2 je die pikiran isterinyer nie... huhu

" mmg la sedih.. tp kite kene percaye pd ALLAH... mgkin ade sebab xdpt lg... law xdapt jugak lpas setaun... kite g berubat ye... mane tau kite ade masalah.. "

huhu... moge suami saye akan terus berfikiran mcm nie... saye saygkan suami saye.. yg tak pernah menyalahkan saye.. dulu... saye risau die mgkin salahkan saye... ye la.. kn bnyak kes gitu... takutt jgk... huhu...

ok lah... suami saye pun tak kesah... hari2 kami pun tetap berjalan cam biasa.. tetap dgn gelak tawa.. suami.. tukang wat lawak.. isteri.. tukang gelak.. hahaha... 
kami bukan gambar d atas.. haha

tapii.... yg buat saye geram sangat tu.... bile ade yg ckp saye merancang.... adehh.... tertusuk2 ati nieh... ayat yg tak leh blah sgt tue..

" merancang nie... tu pasal xde lg.. "

nak je saye jeritt.... ko pehal nak tuduh2 aku gitu.. ko tahu ke pasal hidup aku... mandai2 nak cakap cmtuh!... jujur saye bencii..... tolonglahh..... sebelum ckp o tanye tue... pk dulu perasaan org.... ingat saye nie mude sangat ke nak plan2 bagai... huh!



by da way... saye akan lbih berusahe... and saye tak mo sedih2 lg pasal nie... biar ALLAH yang RANCANGKAN semua... huhu

cutenyerrrr..


ok lah...

saye penat nie sebenarnyer... asik penat je 2 3 ari nih.. bosan... 

p/s : tq suamiku yg tapaukan lunch td... sayangg beliau sangat2.. hehe ( badget die bace jek .. :p) 




b.u.b.a.i

pengalaman hidup yang tidak seberapa

hmm... duduk saje2 nie... wat saye tingat kat membe2 lame... kwn2 sekolah.. hmmm... saye tak bape fofular tym sekolah dulu.. biase2 aje.. best fren pun xramai... saye rindu kak lin.. kak liza.. kakak senior saye.. yup! saye rapat ngan kakak2 senior berbanding sebaye... mgkin sebab kat umah pun sye rapat ngan kakak2 saye.. anak bongsu la katekan.. hehe... tp bg saye pengalaman sebagai remaja sekolah biase aje... huhu... n seterusnye....


bekerja...
 saye tak punye rezeki nak sambung blaja.. saye anak org sederhana... bukanlah saye xlayak.. saye memang nak sangat sambung blaja.. tp ape leh wat tym tu keluarga saye dlm keadaan tidak mampu nak tggung pelajaran saye... tapi... its ok... walaupun begitu... saye dah amat2 bahagia dan bersyukur dgn kehidupan saye skrg.. okeh! cite sal kerje... saye rindu tym saye mule2 kerja kat k.l .. ( sg.way sebenarnyer) mule2 saye kerje adalah kat Pasaraya Bintang.. kat situ betul2 tinggalkan saye pahit manis kenangan... saye rapat dengan natrah, aida n bie... tp yg msh berhubung sampai skrg bie aje.. huhu.. dah ade anak 2 da... aida dgr kate anak 1.. natrah.. die je yg saye tak tahu ape2... mase saye nak jemput ke majlis kahwin saye... langsung tak dpt.. saye tak tau kenape.. saye ade cr kat FB.. jumpe.. saye add... tp die tak approve pun... saye msg pun xblas... sedihnyer... xkan da lupe kwn baik die dulu nie... takpe lah... moge die ingat saye balik.. 2 taun saye keje kat situ..

pastu keje pulak pulak kat freescale... seyesly... keje kat situ... sye happy sangat2... saye mule kenal dunie kat situ.. hahaha... kawan2 saye gempak2.. keje pun senang.. boleh merayap... bos pun ok... happening sangat.. kdg2 saye mimpi saye msh lg bekerje kt situ... tp.. ramai kwn2 saye dah benti keje .. law tak... mgkin saye masuk blik situ kott.. hehe... dan ngan kawan2 kt freescale saye msh lg berhubung.. kat fb.. hehe... hebat... zaman skrg... intenet boleh mghubungkan antara kite... sometimes org yg tak penah kite jupe pun lah jd kawan kite.. malah mungkin boleh jd kawan baik kite... saye pun dah bnyk kali jugak wat perjumpaan dgn kawan2 yg saye kenal kat dunie maya nie... malah En.Hubby pun saye kenal kat dunie maya nie... hihi... eh jap2 ... ape cik sitie melalut nih... hahaha... bebalik pd cite... oleh kerana saye pindah rumah... transpot pun tade.. saye benti la keje kt freescale tu.. dgn berat hatinyer...
cam dokte tak... ngeh2...


mase jalan2 kat genting.. wuhuu~~~
dengan k.sab.. nampak mude.. tue 10 taun dr saye tau..
ma bestie... bie... hihi.. ade org kate die cam wardina safiyah.. yekep? huhu

tetap saye paling tinggi... haih!

this olz ma memories wit fs teamwork... mis them so much!

then past tue.. saye keje kat western digital.. sebenarnyer... saye keje kat sini kononnyer nak sementare jer... coz tym tu jd pgggur terhormat kan... tup2 hampir 2 taun jgk keje sini... kt sini saye kenal membe dr indon.. maklumlah... WD nie mmg terkenal dgn pekerja dr indonnyer... ingt lg sebelum masuk keje sini.. ramai yg ckp jgn... nanti kene buli ngan budak indon.. haha... tp xcely dorg baik... cume sesetengahnye kaki ampu... mak aih... ramai... toksah ckpla... pastu mmg ramai dtg ke malaysia jd rosak akhlaknye.. nauzubillah... malu saye nak share... biarlah... moge2 dorg insaf... kite nie pun bukan baik sangat... kat sini jgk saye kenal manusia yg hipokrik, bossy, talam due muke... mulut laser... arhh.... bnyk la pulak sifat buruknyer.... pasallll.... saye salu terkene dgn mereka2 nie... mungkin sebab saye salu berdiam diri kot... terus terang... saye nie jenis cool orangnyer... saye tak suke bising2..., gadoh2... n saye salu maafkan dorg nie... ye saye maafkan... tp sedikit sebanyak saye ingat jgk ape yg dorg buat... by the way... ade jgk yg baik... tp kalu d mintak keje blik kt situ... tobat taknak dah.... serik.... huhuhuhu....


jalan2 kat k.l.. pes tym nih kua ramai2.. haha
ngan tiput n ipah.. hot team ... tolonglah... haha
ramai kan... mane tak mcm2 kerenah... huhu...

mase ari pehimpunan ari pekerja semalaysie.. wakil WD.. ngaa~~~
ma pebret pic... mase nie best sangat.. huhu..


bnyak lagi lah gmbar... xlarat nak upload... hehehehe...


okeh! skrg kt tempat baru... saye ok sangat... tp boring sangat2... keje saye tak banyak... 1 ari ade lar 1 jam je wat keje... selebihnyer... tercongok dpn pc... huhu... n kwan saye kt sini... the only one Ms.yong. haaha... mis yong baik orgnyer... lincah... die pun tak kedekut ilmu... salu risau law saye boring... hehe... keje kat sini saye jumpe en.hubby ari2.. sal beliau akan dtg amik brg kat opis kami... oh yer... suami saye keje kurier... bile dah tengok keje beliau... sian pulak... mane tak makin kurus ... ari2 angkat barang... huhuhu... tp apepun saye syukur... sekurang2nyer beliau bekerje keras utk keluarge... love him so much!... huhuhu...



nie jer pic yg saye tangkap kt opis baru.. huhu..



dah la.. tgn krem nak tayip lebih2... nex tym rajin sambung lagik... :p





p/s : nak layan fb... ari2 online skrg.. haha..

TIP KASIH SAYANG

  TIP KASIH SAYANG SUAMI                          

1. Bagi seorang isteri, anda perlulah menjamu mata suami anda.Lelaki mudah terangsang oleh penglihatan matanya. Pakailah pakaian yang menarik perhatiannya. Lemparkan senyuman yang bermakna. Berdandanlah dengan sempurna.. selitkan jelingan-jelingan manja.


2. Sambutlah kepulangan suami anda dengan gembira dan hantarlah pemergiannya dengan hati yang sedih dan mengharapkan kesetiaan. Jangan lupa untuk bersalaman dan berciuman apabila dia pulang dan Apabila dia mahu meninggalkan rumah. Uruskan perihal suami anda dari segi makanan dan pakaiannya.  dan juga batinnya.


3. Banyak membantu suami anda. Terutamanya apabila suami anda bermasalah. Jangan banyak meminta-minta kerana ini akan menyebabkan suami anda berdukacita. Walaupun anda bekerja, usah boros dalam berbelanja, sama-samalah merancang masa depan bersama suami anda. Rujuklah kepada suami anda dalam hal-hal yang mana anda sendiri kurang yakin atau perkara yang melibatkan kesan terhadap ekonomi rumahtangga.


4. Nyatakan sayang anda kepada suami anda. Ia patut dilakukan setiap hari, walaupun setelah anda beranak cucu. Jangan anggap diri anda terlalu tua untuk itu semua.

5. Apabila berkesempatan, sentuh dan belailah suami anda selalu.Anda boleh mencuri-curi menciumnya ketika tidak dilihat oleh orang lain. Anda boleh memegang tangannya atau bahunya bila berjalan-jalan.

6. Jadikan amalan untuk menidurkan anak-anak anda lebih awal dari masa anda hendak masuk tidur. Amalkan juga masuk tidur bersama suami anda. Inilah antara masa yang paling manis dalam kehidupan berumahtangga.

7. Jika anda meminta pertolongan dari suami anda dan suami anda membantu tetapi tidak sempuna perbuatannya, jauhilah dari berleter atau marah kepadanya. Ini akan hanya menyebabkannya berjauh hati dan merajuk.

8. Jagalah anak-anak anda dengan baik dari segala segi. Elakkan dari sentiasa memarahi anak-anak anda, gunakan strategi memujuk dan mendorong. Jika anda selalu marahkan anak-anak anda di depan suami anda, suami anda mungkin merasa kurang senang, lagipun anak anda adalah anaknya yang disayanginnya.

9. Selalulah memicit-micit dan mengurut suami anda. Amalkan mandi bersamanya dan menggosok-gosok badannya.

10. Apabila anda masuk tidur bersama suami anda, bukalah segala pakaian anda dan berselimut bersama suami anda. Ciumlah dengan ciuman yang hangat, iaitu ciuman yang memberikan pengertian bahawa "hanya kaulah satu-satunya kekasihku".

11. Bila anda tidur, sentiasalah mengadap suami anda. Jika pun anda hendak membelakanginya minta izin darinya atau anda berpusing sambil menyentuhnya.Cubalah tidur berbantalkan bahu suami anda, anda akan merasakan kenikmatannya.

12. Elakkan bercerita mengenai suami anda kepada orang lain.Jika perlu pun, ceritalah perkara-perkara yang baik sahaja. Itulah tanda anda benar-benar mengasihi suami anda.

13. Sekiranya suami anda berhajat untuk "bersama" anda,layanilah dia dengan baik walau bagaimanapun kesibukan dan keletihan anda.Banyak perceraian atau kes poligami berpunca dari isteri yang kurang faham dengan keperluan suaminya di sudut seks. Kurangnya layanan dan banyaknya alasan menyebabkan suami berasa bosan terhadap anda.

14. Sesekali, ajaklah pula suami anda berjima'. Jika anda merasa malu untuk menyatakannya, lakukan godaan dengan halus. Biasanya seorang lelaki akan memahami tanda-tanda anda memerlukan jima'. Ini akan membuatkan suami anda merasa bahawa dia diperlukan.

15. Apabila anda bersetubuh dengan suami anda, janganlah biarkan dia bersendirian melayarkan bahtera, sedangkan anda cuma menyuakan tubuh anda untuk disetubuhi dalam keadaan mahu tidak mahu. Hal ini akan sungguh mengecewakan suami anda. Dia akan merasa bahawa dirinya tidak dihargai, sedangkan pada fikirannya persetubuhan itu ialah jalinan kasih dua jiwa yang memanisfitasikan cintanya.

16. Ketika suami anda sakit, tunjukkanlah kesungguhan anda untuk merawatnya dan membangkitkan semula semangatnya, melahirkan kesedihan anda dan harapan anda agar dia lekas sembuh. Dia akan ingat kepada anda dan begitu mengasihi anda kerana dia tahu bahawa anda bukan saja mengasihinya sewaktu dia sihat.

17. Apabila suami anda meninggal dunia, jagalah anak-anak anda dengan baik serta berterusanlah menjaga silaturrahim bersama keluarga suami anda. Mudah-mudahan nanti, anda akan menemui suami anda disyurga.




P/S : kene blajo nie... hehehehe...

Diari oh diari

hai yoo! Salam blog! Lame da x hapdet blog. . Haha. . Atas dasar hape wat blog pn tak tau. . Td chetink2 kt fb. Tingat lak kt blog. Haha. . Seyesly. . Saye tak pandai nk berblog. . Npe tgok org pnye blog cm syok je. . Hahaii. .
Brblik pada entry. .
Anda penah tak tulis diari? Mcm ade je anda tue. . Haha. .
Pd 1 ari tue. . Ade a sikit salah paham antara kami somi isteri. . . Saye. . Ye saye. . Dgn sdihnye mncoret la luahan ati kat diari comel saye. . Kesedihan saye. . Ayat jgn cite lah. Novelis pn kalah! Saye luah segala yg saye ase kt situ. . Saye bukannye salu tls diari. Kdg2 jep. . Ble tension sgt. Hehehe. xcely saye rase bersalah sangat kat suami... die penyabar sangat,, tp saye? kdg2 mende kecik pun nak besar2kan.. huhu..YA ALLAH.. ampunkan dosa2ku..

okeh..  nak jadikan cite.. dah luah2.. xsampai 24 jam lpas tue.. kami dah baik blik.. hehe ape lg.. diari tu saye cmpak jauh2.. hahak.. mintak2 die tak terbace... saye simpan kat lam kotak bju kecik saye.. dalam ke bawah.. haha..and then.. mane saye tau die ternampak rupenyer saye meluah kat situ.. n die sungguh2 mencarii.... jupe pulak tue.. wawawaaaaa.... jahatnyer... die bace pulak privasi saye... boleh pulak die ejek2 luahan ati saye tue...tp bagus jgk... lpas die bce tue.. perhatian die wat saye melimpah2 pulak... mgkin dah memahami situasi saye kot... by da way saye syukur punyer die sbgai suami... huhu... tq lah en.hubby coz sentiasa cube menyenangkan isteri abang nih... tobat lepas nie tak tulih diari lagi... tau tak die cakap aper... sowok la kat pelusuk mane pun die akan dapat cri... huh! nampak gayenye tulih dlm ati lg baguss... hahaha...  
tu jela kot nak kongsi... malas nak taip benarnyer... hehehe...



ok c yaa.... mcm ade yg follow gayenyer.. wakakaka...  






misi : nak lupuskan diari tersebut... haha

virus meningitis....

hai... salam.. last month.. saye dapat pggilan dari kakak saye d kg.. k.jam.. die sampaikan berita sedih yang abang din ( adik ipar k.jam ) meninggal akibat virus meningitis.. dokte ckp mungkin berpunce dr najis burung.. sungguh.. tak tahu tentang penyakit nie... nie saye ade infokan sedikit tentang virus nie. sebab salunye penyakit nie lambat di kesan.. mcm arwah.. arwah ingat sebelum nie penyakitnya hanya migrain biasa.. siapa tahu ianya bawak kepada kematian.. ajal maut di tangan ALLAH.. innalillahiraji'un..... daripadaNYA kita datang.. kepadaNYA kita pergi...




Meningitis



Apakah itu penyakit Meningitis?

Meningitis ialah radang pada bahagian meninges iaitu selaput pada otak dan saraf tunjang. Penyebab penyakit ini adalah disebabkan oleh jangkitan virus atau juga bakteria.

Salah satu bakteria penyebabnya ialah Neisseria meningitidis dan jangkitan oleh bakteria ini dipanggil sebagai jangkitan Meningococcal Meningitis. Meningitis yang disebabkan oleh bakteria pula adalah agak serius dan mungkin membawa kepada kerosakan otak, hilang pendengaran, kurang upaya pembelajaran dan membawa maut. Meningitis yang disebabkan oleh virus lazimnya kurang teruk dan boleh pulih tanpa rawatan yang spesifik.
Penyakit meningitis kebanyakannya berlaku di kalangan kanak-kanak dan remaja tetapi boleh juga melibatkan pelbagai umur. Mereka yang mempunyai tahap imuniti yang rendah, berhubung dekat dengan pesakit dan pelancong yang melawat kawasan wabak juga mempunyai risiko tinggi mendapat jangkitan.
Doktor dapat mengenalpasti sekiranya seseorang tersebut menghidap meningitis dan bukan penyakit lain setelah pemeriksaan cecair selaput otak dilakukan. Rawatan yang tepat dapat dimulakan menggunakan maklumat daripada ujian "lumbar puncture". "Lumbar puncture" adalah prosedur memeriksa cecair selaput otak, dengan memasukkan jarum halus ke dalam tulang belakang pesakit. Pemeriksaan ini hanya akan dilakukan sekiranya keadaan ini tidak membahayakan pesakit tersebut.
DIAGNOSIS
Meningococcal meningitis boleh didiagnosa melalui:
Ujian mikroskopik
Ujian biokimia
Ujian kultur
ke atas cecair serebrospina yang diambil melalui lumbar puncture.
Lain-lain ujian yang dijalankan ialah
Ujian darah
CT-scan.
Bagaimana Meningitis Berjangkit? 
Penyakit meningitis berjangkit secara langsung melalui titisan rembesan salur pernafasan dari hidung dan tekak orang yang dijangkiti. Bakteria boleh menjangkiti seseorang melalui titisan pernafasan iaitu bersin, batuk, berkongsi gelas, straw, rokok, bercium dan dari mulut ke mulut (mouth to mouth resuscitation).
Terdapat individu yang mempunyai bakteria ini dalam tekak mereka tetapi tidak menunjukkan gejala penyakit. Golongan ini di kenali sebagai pembawa bakteria (carrier). Mereka ini mungkin menjadi punca jangkitan kepada individu lain.
Apabila seseorang itu dijangkiti bakteria, ini menunjukkan bahawa bakteria telah merebak dan ia meningkatkan risiko jangkitan kepada orang yang berdekatan dengan pesakit (ibu-bapa, keluarga dan jika di kampus ialah rakan sebilik dan kawan-kawan rapat).
MEREKA YANG BERISIKO
Jangkitan mudah merebak di kalangan:
Mereka yang tinggal di tempat sesak seperti asrama, kem tentera dan jemaah haji. Risiko jangkitan lebih tinggi pada mereka yang paling rapat dengan pesakit.
Mereka yang mempunyai sistem daya pertahanan yang rendah.

Tanda-tanda dan gejala adalah seperti berikut :-
Demam
Sakit kepala yang teruk
Loya-loya
Muntah
Ketegangan atau sakit pada tengkuk
Mata terasa sensitif melihat cahaya (photosensitive)
Ruam pada badan
Lain-lain tanda seperti kepeningan dan kebingungan (drownsiness & confusion)

Tanda akhir serangan Meningitis:
Muntah.
Sawan.
Menjauhkan diri daripada suluhan lampu atau cahaya terang.
Lemah seluruh tubuh badan.
Ruam seperti lebam-lebam.
Tidak sedarkan diri.
GEJALA
Masa pengeraman bakteria dalam tubuh manusia ialah antara 2 hingga 10 hari. Kebanyakkan pesakit menunjukkan gejala penyakit selepas terdedah dalam masa antara tiga hingga lima hari.
Tanda awal hasil daripada pengeraman bakteria tersebut ialah:
Demam dengan suhu yang tinggi
Loya dan muntah
Sakit kepala
Kekejangan pada leher
Kekeliruan
Mengantuk
- Ruam merah (petecheal rash) pada peringkat awal dan kemudian pendarahan bawah kulit. Walaubagaimanapun adakalanya penyakit silap didiagnosa oleh pakar perubatan kerana menyangka ia demam denggi kerana denggi lebih kerap berlaku di negara ini.
RAWATAN
Pengawalan suhu badan, sawan dan yang paling utama ialah rawatan antibiotik yang diberi secara intravena.

PENCEGAHAN
Terdapat dua cara mencegah meningitis:
1 Kemoprofilaksis. Rawatan ini khas untuk mereka yang rapat dengan pesakit. Ia bertujuan menghalang jangkitan terutama kepada mereka yang berisiko.
Individu ini diberi antibiotik RIFAMPICIN (10mg/kg atau dos maksimum 600mg untuk ditelan sebanyak dua kali sehari selama dua hari atau CIPROFLOXACIN 500 mg satu dos atau OFLOXACIN 400mg untuk satu dos.
2. Imunisasi. Imunisasi merupakan kaedah pencegahan jangka panjang. Kesan diperolehi selepas dua minggu imunisasi diambil. Ia biasanya diberi kepada bakal-bakal haji. Terdapat tiga jenis vaksin iaitu:

Vaksin quadivalent: untuk serotype A, C, Y dan W135.
Vaksin bivalent untuk serotype A dan C
Vaksin conjugate untuk serotype C.
Untuk para jemaah haji akan diberi vaksin quadrivalent.

KOMPLIKASI MENINGITIS 
Kecacatan otak
Hilang pendengaran
Kegagalan organ penting seperti buah pinggang dan hati.
Kematian.






p/s : AL-FATIHAH buat arwah abang din.. moge anak isteri nya.. tabah menempuhi dugaan ini.. 
 
Denim Template. Re- Edited by Puan Mell. ALL RIGHT RESERVED.